Sedan 1891 har Skansen varit en plats där människor möts, lär, upplever och känner samhörighet. Topplaceringen i Kantar Medias Passionindex visar att Skansen fortsätter att beröra och engagera – generation efter generation.
ORVESTO Passion är Kantar Medias årliga undersökning som kartlägger svenskarnas passioner och engagemang för över 200 aktörer inom kultur, upplevelse och evenemang. Varje år deltar omkring 12 000–13 000 svenskar mellan 16 och 80 år i studien, som har genomförts sedan 2011.
Passionindex visar hur bra olika aktörer är på att skapa engagemang hos svenskarna. Bakom indexet ligger fem delmått:
- hur många som följer aktören i media,
- är intresserade av att besöka,
- faktiskt har besökt under det senaste året, samt
- hur många som pratar med andra om upplevelsen.
I kategorin Kulturscener och museer – där 36 aktörer från hela landet ingår – får Skansen i år högst Passionindex tillsammans med Fotografiska Stockholm.
– Att Skansen skapar passion och engagemang för sina gäster känns helt underbart. Nu blir vi ännu mer taggade för en passionerad jul på Skansen. Vi är så glada att toppa listan och är grymt stolta över att dela den med Fotografiska Stockholm, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.
Resultatet är ett kvitto på den starka relationen mellan Skansen och gästen – och på kraften i det engagemang som medarbetare på Skansen skapar varje dag.
Läs mer om Passionindex på kantarsifo.se.