Vi använder kakor (cookies) för att förbättra, mäta och analysera användningen av webbplatsen samt för besöksstatistik och marknadsföring.

  • Köpvillkor

     

    1. Allmänna villkor

    För att handla via webbplatsen måste du godkänna Skansens köpvillkor. Genom att godkänna villkoren förbinder du dig att följa villkoren i sin helhet och godkänner att dina uppgifter registreras i vårt kundregister. Skansen tillämpar såväl Konsumentköplagen som Distansavtalslagen. För att genomföra ett köp måste du vara myndig eller ha målsmans medgivande. Skansen förbehåller sig rätten att uppdatera dessa villkor. Den version som gäller är den som var publicerad vid köptillfället.

    2. Priser och betalning

    Alla priser anges i svenska kronor inklusive moms. Vid köp på webbplatsen gäller de priser som anges på webbplatsen, andra priser kan förekomma vid köp på plats.

    Betalning sker via de betalmetoder som anges på webbplatsen, exempelvis Visa/Mastercard och andra godkända digitala betalningslösningar.

    Skansen förbehåller sig rätten att justera priser. Skansen reserverar sig för eventuella felaktigheter på webbplatser och i tryckt material. Skansen ansvarar inte för eventuella avgifter som kan tillkomma från din bank eller betaltjänstleverantör.

    3. Köp och biljett och årskort

    3.1 Entrébiljetter

    Entrébiljetter gäller för det datum som framgår vid köpet. Alla köp av entrébiljetter är bindande.

    Efter slutfört köp skickas en orderbekräftelse via e-post. Orderbekräftelsen är också kvitto på köpet. Det är viktigt att köparen kontrollerar att orderbekräftelsen mottagits och är korrekt.

    Vid köp av entrébiljetter erhåller köparen ett digitalt värdebevis med en QR-kod via e-post med orderbekräftelsen samt via sms. Biljetterna kan sedan scannas i spärrarna för direkt inpassering eller visas upp i en bemannad kassa. Digitala entrébiljetter kan skickas om på nytt till den e-postadress som angavs vid köpet.

    Entrébiljetten är en värdehandling som inte får kopieras eller säljas vidare.

    3.2 Årskort

    Vid köp av årskort erhåller köparen ett digitalt årskort via e-post med orderbekräftelsen samt via sms. Årskortet scannas i entréspärren för inpassering och aktiveras vid det första besöket. Aktivering av årskort görs senast 60 dagar efter köptillfället. Kortet ska uppvisas vid varje besök och kan endast användas av innehavaren. Myndiga årskortsinnehavare ska på anmodan från personal kunna styrka sin identitet med ID-kort. Missbruk beivras och medför att kortet spärras tillfälligt eller permanent. Kortet kan spärras utan rätt till återbetalning.  Förlorade fysiska årskort kan spärras och ersättas mot en administrativ avgift enligt gällande prislista. Årskortsinnehavaren kan få särskilda erbjudanden och rabatter i Skansens butiker och restauranger. Dessa förmåner kan ändras över tid. Vid köp av fysiskt årskort måste kortet hämtas ut i Skansens entré under ordinarie öppethållande.

    4. Ombokning och ångerrätt

    4.1 Entrébiljetter

    Av- och ombokning av entrébiljetter är möjlig fram till dagen innan besöket via ”Mina sidor”

    4.2 Årskort

    För årskort gäller 14 dagars ångerrätt från köptillfället, förutsatt att kortet inte har aktiverats (första besöket registrerat) eller hämtats ut. Om årskortet har aktiverats eller hämtats ut upphör ångerrätten och ingen återbetalning görs.

    4.3 Ombokning

    Ombokning av entrébiljetter är möjlig fram till klockan 10.00 dagen för besöket via ”Mina sidor”.

    4.4 Inställt evenemang eller stängning av parken

    Om Skansen tvingas ställa in större evenemang eller stänga hela eller delar av parken erbjuds i första hand ombokning till ett nytt datum eller likvärdig upplevelse. Om ombokning inte är möjlig erbjuds full återbetalning. Vid inställning på grund av force majeure, se punkt 6.

    5. Reklamation

    Om köparen upplever att den köpta produkten eller upplevelsen inte uppfyller förväntningar uppmanas denne att i första hand kontakta personalen i biljettkassan i samband med besöket, i andra hand via e-post. Reklamationer ska alltid framföras inom 30 dagar från det att köparen upptäckt, eller borde ha upptäckt, att det som köparen har köpt av Skansen inte motsvarade förväntningar. När en månad passerat förlorar hen sin reklamationsrätt. Kontaktuppgifter finns längst ner i köpvillkoren.

    6. Force majeure

    Skansen ansvarar inte för otillfredsställande förhållanden till följd av krigsåtgärder, naturkatastrofer, nationella eller regionala strejker, sjukdomsutbrott, pandemier, vatten- eller energistörningar, brand eller andra liknande händelser som ingen inblandad part kan förutse eller påverka. Skansen har ingen skyldighet att tillhandahålla återbetalning eller ersättning för ekonomisk förlust som uppstår till följd av force majeure-händelser. Detta innebär att om ett besök måste avbrytas eller avbokas p.g.a force majeure återbetalas inte köparen de kostnader som uppstått i samband med besöket.

    7. Personuppgifter

    Skansen behandlar personuppgifter i enlighet med företagets dataskyddspolicy. I samband med att köp genomförs på Skansens webbplats godkänner köparen dataskyddspolicyn. Skansen sparar således köparens uppgifter för att kunna fullgöra köpeavtalet och leverera köpta produkter. Vi delar dina personuppgifter med de systemleverantörer som tillhandahåller vårt betalningssystem, vår bokning och vår webbshop.

    Din e-postadress, som behandlas för att vi ska kunna skicka erbjudanden och information till dig. Du kan när som helst, kostnadsfritt, avsäga dig framtida utskick genom att skicka ett e-postmeddelande till gdpr@skansen.se. För fullständig personuppgiftspolicy, läs mer här.

    8. Kontakt

    Stiftelsen Skansen
    Organisationsnummer: 802003-0154
    Telefon: 08-442 80 00
    E-post: info@skansen.se