Skolprogram Skolan möter hantverket 2-3 okt

Äntligen på Skansen igen! Ett forum för kunskap och lärande om hantverk på Skansen för åk 9 inför gymnasievalet.

Om Programmet

Ämnen:

Levande historia

Målgrupp:

Åk 7-9

Bokning & Info

Tid:

2-3 okt

Välkomna till Skolan möter hantverket på Skansen den 2 och 3 oktober 2019 Ett forum för kunskap och lärande om hantverk för årskurs 9 inför gymnasievalet 

Syftet med dagarna är att
- Visa på samband mellan historiska, samtida och framtida hantverk
- Inspirera till olika utbildningar inom hantverkssektorn
- Erbjuda eleverna en unik upplevelse av hantverk genom delaktighet

På Skansen visar skickliga hantverkare sina yrkesspecialiteter tillsammans med lärare och elever från moderna hantverksutbildningar. Eleverna ges även möjlighet att pröva på olika hantverksmoment.
I det kostnadsfria besöket ingår en introduktion med en museipedagog, där vi belyser vad hantverk är, har varit och kan bli i framtiden.

Boka den kostnadsfria introduktionen med museipedagog hos bokning@skansen.se
Ett fåtal platser finns kvar

Kontaktperson Anna-Vera Nylund, museipedagog, Skansen

Programmet är ett samarbete med Stockholms hantverksförening.

​Bra att veta inför Skolan möter hantverket.

Innan besöket. Här finns hela texten som Pdf

- Förbered eleverna samt medföljande lärare/vuxna
- Arbeta ämnesövergripande tillsammans med lärarlaget.

  • Svenska: Skriva olika texter, CV, personligt brev, muntlig presentation – vad säger jag i mötet med lärare och elever, titta närmare på olika yrkestermer och uttryck
  • Samhällskunskap: Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, arbetsmiljö och arbetsrätt. Titta på filmer, läs om framtidsutsikter på
    https://arbetsformedlingen.se/...
  • Historia: Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.
  • Slöjd: Känna till olika material, redskap och hantverkstekniker samt material ur ett hållbarhetsperspektiv. Slöjd och hantverk i Sverige förr och nu. Mode och trender- påverkan på individ.
  • Övergripande mål: Att varje elev ska kunna ta ställning till frågor som rör den egna framtiden. Ha kännedom om möjligheter till fortsatt utbildning i Sverige och andra länder. Ha inblick i närsamhällets arbets- och kulturliv.

- Resväg till Skansen – kolla reseplaneraren och ha marginal.
- Gå igenom programbladet med vilka yrken som finns representerade. Skolan möter hantverket 2019
- Kontrollera Tid och plats för introduktion som respektive klass har.

  • Har ni den första tiden kl 9.45 så möter museipedagogerna er vid huvudentrén.
  • Har ni tid vid lunch eller efter, Kom till den utsatta tiden och gå inte runt innan. Man börjar med introduktionen.

- Tala om ansvar och respekt för varandra, hus och djur
- Ha en plan för lunch/mat Det går att grilla korv, antingen medhavd eller köpt på plats. Där finns även färdig korv, toast och dricka. Du kan också boka Barnmatsalen genom bokning@skansen.se eller förboka matterrassen@skansensrestauranger.se Pris: 7 köttbullar 69 kr ink bröd, sallad och måltidsdryck.
- Dela in klassen i mindre grupper på ca 6 pers, det går inte att gå runt i helklass. De historiska miljöerna är små och fulla med ömtåliga föremål.
- Bestäm återsamlingsplats och tid mellan de olika hantverkstationerna, Skogens hus, Bollnästorget mfl.


På plats på Skansen

  • Introduktionen tar ca 20 minuter, se till att ni är vid mötesplatsen i tid. Syftet med introduktionen är att peppa eleverna och ge tips på vad de ska se och göra. Vi belyser vad hantverk är, har varit och kan bli i framtiden. Vi talar om vilka möjligheter de har idag, jämfört med förr, genus, status mm
  • Det är ni vuxna som har ansvar för eleverna.
  • Se till att ni besöker alla hantverken.
  • Var aktiv och ställ frågor, både till elever och lärare. Förbered gärna frågor innan besöket.
    Vi kommer inte att ha några färdiga frågeställningar i år.
  • Ta del av de pröva på moment som finns
  • Ha en trevlig dag


Efter besöket

  • Gör gärna uppföljande arbeta
  • Vi tar gärna emot synpunkter på dagarna. Maila till Anna-Vera Nylund

Åk 7-9

Upp