Sparad som favorit Spara som favorit

Skånska gruvan

Skånska gruvan uppfördes som paviljong till den Allmänna konst- och industriutställningen 1897. Utställare var de skånska tegel- och sockerbruken, kalk-, cement- och stenkolsindustrierna som gick samman i en gemensam skånsk paviljong för att synas mera på den stora utställningen. Förutom anknytningen till Skåne, fick Skånska gruvan sitt namn av en konstgjord gruva. Gruvan var den stora publikmagneten som lockade drygt 70 000 besökare. När utställningen var slut skänktes Skånska gruvan till Skansen.

Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897, den så kallade Stockholmsutställningen, var en av de tydligaste manifestationerna av det oscarianska samhällsprojektet skriver Jonas M Nordin i en rapport för Statens Historiska museer 2007 och fortsätter beskrivningen:

"Plymprydda aristokrater och ordenstyngda industrialister mot en fond av tårtliknande paviljonger är en bild av det sena 1800-tals-samhällets triumfartade hyllning av Framsteget och Nationen.

Utställningen kom att bli Stockholms och Sveriges hittills största publikmässiga framgång, endast att jämföra med Olympiaden i Stockholm 1912. Drygt 1,5 miljoner människor besökte utställningsområdet på Lejonslätten på Södra Djurgården i Stockholm.

Här åktes linbana över Djurgårdsbrunnsviken, dracks punsch och vandrades i den enorma industrihallen, ritad av Ferdinand Boberg. Siluetten av industrihallens minareter, Nordiska museets tornklädda, men halvfärdiga byggnad och Liljeholmens 37 meter höga paviljong i formen av en ljusstake förändrade Stockholms siluett under en kort men intensiv period runt utställningssommaren 1897.

I östra delen av utställningsområdet uppfördes en rekonstruktion av det medeltida Stockholm, med slottet Tre Kronor, bastioner, Norreport och stadskvarter. Denna del av utställningen, den sist planerade, kom att bli en av de mest framgångsrika genom sin illusoriska karaktär, krogar och andra spektakulära utbud som landets första biosalong och röntgenlaboratorium.

Som kulturella och sociala fenomen är utställningar, som världsutställningarna i London 1851 och Paris 1889, eller Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897, bland de främsta representationerna för det moderna tillståndets genombrott. Utställningen i Stockholm 1897 var ingen världsutställning utan en skandinavisk angelägenhet med inbjudna utställare från Danmark, Norge och Sverige. För att få med Finland bjöds hela Ryssland in att delta."

Skånska gruvan ritades av arkitekt Gustaf Wickman. Nu fungerar byggnaden som mötesrum för Skansen och i bottenplan finns ett kafé och restaurang som drivs av Flickorna Helin.

Upp