Årets julkampanj – följ med i skapandet


130 år av tradition och hantverk

"Genom att känna din historia kan du känna dig själv".
Så sa Artur Hazelius år 1891 när han grundade Skansen. Ett motto som vi burit med oss i vårt uppdrag att gestalta och bevara bilder av kultur och natur i Sverige, från då till nu.

Affischen är en självklar del av kulturen och har varit ett naturligt inslag i Stockholms stadsbild sedan slutet av 1700-talet. I ett längre perspektiv kan man säga att affischer avspeglar sin tids värderingar, trender och händelser. Som små speglar av sin tid.

I år firar Julen på Skansen 130 år. Därför har vi tagit fram årets julaffischer precis som man gjorde då. Från 1891 till idag. En kärleksfull hyllning till designhistorien och tidigare decenniers produktionsteknik.

Affischerna från 1890, 1930 och 1960, är framtagna av Lars Sjöbloom och Agnes Miski Török, gravörer i Skansens egna borgerskap. 1990-talets affisch är skapad av Kerstin Engberg medan Lowe Steiner och Maja Nylund gjort 2020-talets affisch.

Kampanjen kommer att rullas ut under v. 47 och 48. Följ med i skapandet här!

Jul på Skansen 130 år

1890-tal

Formgivare: Lars Sjööblom
Teknik: Etsning på träsnitt

1930-tal

Formgivare: Agnes Miski Török
Teknik: Litografi

1960-tal

Formgivare: Agnes Miski Török
Teknik: Handkolorering på fotomontage

1990-tal

Formgivare: Kerstin Engberg
Teknik: Reproduktionsoriginal

2020-tal

Formgivare: Lowe Steiner / Maja Nylund
Teknik: Dator


Jul på Skansen

Upp