Järnhandeln på Skansen
Sparad som favorit Spara som favorit

Järnhandeln

Moderniteter som glasdisk samsas med de äldre lådorna bakom disk. En järnhandel på 1930-talet har det mesta ett hem behöver, vad bonden önskar och byggmästarna kräver. Biträdena bakom disk erbjuder nymodigheter som förenklar vardagen som kylskåp, tvättapparat och elektriskt strykjärn. Med 8-timmars arbetsdag har svensken mer fri tid och sportartiklar säljer som aldrig förr.

Öppettider

Idag 22/11 10:00 - 15:00
lör 23/11 10:00 - 16:00
sön 24/11 10:00 - 16:00
mån 25/11 10:00 - 15:00
tis 26/11 10:00 - 15:00
Visa alla Öppettider ›
Järnhandeln på Skansen
En järnhandel från 1930-talet. |

Järnhandeln i Järnhandlarens hus representerar en tid när städerna i Sverige växter kraftigt. Ett äldre gatunät får lämna plats för rätvinkliga kvarter, breddade och prydligt stensatta gator och stadsparker. De gamla handels- och hantverksgårdarna ersätts med moderna bostadshus med butiker i bottenvåningen.

Järnhandeln exteriör. ​Järnhandlarens hus är byggt på Skansen efter en förlaga från 1880 som idag finns i Hudiksvall​.
​Järnhandlarens hus är byggt på Skansen efter en förlaga från 1880 som idag finns i Hudiksvall​. |

Fortfarande byggs de flesta hus i trä även om själva byggandet börjar förändras. Maskinsågade bräder levereras direkt från sågverken och standardiserade snickerier liksom andra byggnadsmaterial kan köpas från fabrik. Husen kläs med spontade paneler, som varieras liggande eller stående, och fasaderna smyckas med dekorativa detaljer kring fönster och dörrar samt på förstukvistar och verandor.

Järnhandelns inredning är till största del från Asplunds järnhandel i Stockholm. Järnhandlarens hus är byggt efter en förlaga från Hudiksvall.

Läs mer om huset på DigitaltMuseum

Bensinpumpen

Automobiler var på tiden före första världskriget ett överklassfordon, en nöjesmaskin för sport och tävling. På den baltiska industriutställningen 1914 i Malmö kunde man beskåda en rad nya bilmodeller, inte minst tyska. Men bilismen kom av sig den gången. Ett världskrig kom emellan. Tyskarna kallade till och med hem sina utställningsfordon från Malmö för att sätta dem i krigstjänst. Först efter kriget, några år in på 1920-talet skulle bilindustrin åter sättas i rullning.

I bilismens barndom var det bland annat bilförsäljare, järnhandlare och kemikaliehandlare som tillhandahöll ”benzin”. Fordonsägaren fick hålla sig med egna dunkar som de själva fyllde. Det var en obekväm och dessutom farlig hantering. De första bensinstationerna efter amerikansk förebild började dyka upp efter första världskriget.

På 1920-talet, när automobilerna på allvar började konkurrera med hästdroskor och spårvagnar såg Jacob C Ljungman en uppenbar affärsmöjlighet. Han var upphovsman till bensinpumpen Vici som kom i marknaden 1927. Vici blev en omedelbar succé, en storsäljare i Norden och övriga världen.

Bensinpumpen_CW.jpg#asset:21700


Utanför Järnhandeln har en Vici bensinpump av fabrikat Ljungmans monterats. Den glasglob som kröner pumpen är försedd med en Standard logotyp. Pratts bensin uppgick i Standard Oil under sent 20-tal. Standard blir Esso den 15 maj 1939.

- LÄS MER -

Järnhandlarhuset


1914-1945


Butiker

Upp