Varg på Skansen

Skolprogram Sveriges vilda djur på Skansen

En bred lektion kring de vilda djuren som anpassas efter respektive grupp, årskurs och årstid.

Öppna formulär

Om Programmet

Ämnen:

Biologi

Målgrupp:

Förskola F-klass - åk 3 Åk 4-6 Åk 7-9 Särskolan Gymnasiet SFI

Bokning & Info

Tid:

Måndag-fredag hela året

Tidsåtgång:

1 timme/2 timmar

Pris:

750 kr/1050 kr

Skicka förfrågan här

Bokar ni en timme är vi utomhus vid de vilda djuren. Väljer ni två timmar så börjar vi alltid inomhus med att bland annat känna och se på pälsar, skallar och horn (ca 30 min).

Skolprogrammen bör bokas minst 3 veckor i förväg.

Förskolan

I Förskolan försöker vi väcka en nyfikenhet, intresse och fascination för de vilda djuren. Vi anpassar mycket efter gruppen och rådande omständigheter så att barnen får med sig en så positiv syn som möjlighet kring djur och natur.

Utdrag ur läroplanen för förskolan.
- En positiv framtidstro ska prägla utbildningen. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle.

- LÄS MER -

F-klass – åk 3

I F-klass-åk 3 lär vi oss namnen på många vilda djur samtidigt som vi besöker dem. Vi lär oss hur de är anpassade till sina olika livsmiljöer och hur de klarar av olika årstider. Vintertid kan hända att vi är inomhus en kortare stund även om ni bokar en timme.

Lektionen berör följande centrala innehåll inom biologin:
- Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
- Djur och växter i närmiljö och hur de kan sorteras, grupperas, och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.

- LÄS MER -

Åk 4-6

I Åk 4–6 tar vi upp begrepp som ekologi, ekosystem och näringsvävar. Inne i vår skolsal (två timmar) känner vi på skinn, horn och skallar och berättar om olika ekosystem och näringskedjor innan vi går ut och träffar de vilda djuren. Beroende på säsong träffar vi bl.a. älgen, björnen, järven och sälarna.

Lektionen berör följande centrala innehåll inom biologin:
- Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanliga arter.
- Djurs, växters och andra organismers liv.
- Hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas.

- LÄS MER -

Åk 7–9

I Åk 7–9 framförallt under tvåtimmarsprogrammet fördjupar vi begreppen inom biologisk mångfald och väver in samhällsdiskussioner kring våra rovdjur.

Lektionen berör följande centrala innehåll inom biologin:
- Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk mångfald, till exempel i samband med skogsbruk och jakt.
- Samband mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem‚ både lokalt‚ nationellt och globalt.
- Människans påverkan på naturen på lokal och global nivå.

- LÄS MER -

Gymnasiet

På gymnasiet anpassar vi väldigt mycket efter gruppen och vilket program man läser. Vi utgår alltid från de vilda djuren och beroende på kunskapsnivå så väver vi in frågeställningar kring biologisk mångfald och människans påverkan på naturen.

- Naturliga och av människan orsakade störningar i ekosystem med koppling till frågor om bärkraft och biologisk mångfald (Bi).
- Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft (Nk)
- Ekosystemens struktur och dynamik. Energiflöden och kretslopp av materia samt ekosystemtjänster (Bi).

- LÄS MER -
Skicka förfrågan här

Upp